Acas? Sfatul Psihologului

Sfatul psihologului

Imprimare PDF

7 comportamente ale p?rin?ilor care i mpiedic? pe copii s? devin? lideri:

1. Nu i l?s?m pe copii s? experimenteze riscul: exist? o expunere s?n?toas? la risc, n absen?a c?reia copiii pot dezvolta la maturitate diferite tipuri de fobii.
2. i salv?m prea repede. Tinerii de azi nu ?i dezvolt? abilit??i de via?? pentru c? adul?ii intervin imediat pentru a le rezolva orice problem?.
3. i l?ud?m prea u?or. Mi?carea stimei de sine ?i mentalitatea toat? lumea prime?te un trofeu l fac pe copil s? se simt? special pe moment, dar n final ?i d? seama c? doar p?rin?ii sunt cei care l aplaud?. Copiii nu nva?? ?i consecin?ele comportamentului prost.
4.
L?s?m vina s? intervin?. Copiii nu trebuie s? te iubeasc? tot timpul. Trebuie s? le spui ?i NU ?i s? i la?i s? se lupte pentru ceea ce vor ?i ceea ce le trebuie.
5.
Nu mp?rt??im propriile noastre gre?eli din trecut. Adolescen?ii s?n?to?i trebuie s? ncerce lucrurile pe cont propriu, dar pot fi ajuta?i dac? le mp?rt??im gre?elile pe care le-am f?cut cnd am fost de vrsta lor.
6.
Confund?m inteligen?a ?i talentul cu maturitatea. Presupunem gre?it c? un copil inteligent este gata pentru lume ?i c? asta este tot ce i trebuie.
7.
Nu punem n practic? ceea ce predic?m. Ca p?rinti, trebuie s? urm?m lec?iile pe care le d?m copiilor no?tri. Las? n urma ta bine, ?i copiii t?i vor vedea ?i te vor urma.

*******************************************************************************************************************************

RE?ET? DE VIA??

Se iau 12 luni, se spal ?i se cur??? foarte bine de am?r?ciune, mndrie, ur?, invidie, fric?, indiferen??, singur?tate ?i stres.

Dup? ce au fost aduse la str?lucire, se mparte fiecare lun? n 28-31 zile, dup? caz, astfel ca proviziile s? ajung? exact un an.

Fiecare zi se spal? separat: o parte munc?, o parte lini?te, o parte distrac?ie, o parte veselie ?i o condiment?m cu o parte de umor. Se adaug? trei linguri de optimism, o linguri?? de toleran??, o priz? de bun-sim? ?i ... o pic?tur? de speran??.

Peste aluatul astfel ob?inut se toarn? dragoste din bel?ug ?i gnduri bune.

Preparatul gata f?cut se mpodobe?te cu un buche?el de curaj ?i ncredere n sine.

Se serve?te zilnic, cu bucurie ?i ndr?zneal?, la o cea?c? de ceai cald ?i cu ncredere inepuizabil? n Dumnezeu.

***************************************************************************************************************

BUNELE MANIERE ALE COPILULUI

LA ?COAL?

Bunele maniere ale copilului la ?coal? contureaz? o etichet? valabil? pentru toat? familia elevului, asa cum semnele de proast? cre?tere afecteaz? reputa?ia mediului domestic din care micu?ul provine. Mul?i nv???tori ?i profesori se plng de dispari?ia celor "?apte ani de acas?", acuznd p?rin?ii c? ignor? comportamentul necivilizat al copiilor lor.

Mai mult dect atat, bunele maniere ncep s? lipseasc? cu des?vr?ire ?i din "palmaresul" celor mari. Tot mai multe mame ?i t?tici afi?eaz? atitudini grosolane fa?? de educatorii copiilor, acuzndu-i pe ace?tia de problemele pe care prichindeii le au n raport cu activitatea ?colar?.

Iat? ce nseamn? bunele maniere ale copilului la ?coal? ?i cum le po?i imprima cu succes n comportamentul ?colarului.

P?ri?tii sunt direct responsabili de educ?tia de baz? pe care copilul o prime?te n familie. Lacunele procesului vor influen?a iremediabil succesul la ?coal?, buna purtare fiind criteriul de baz? n clasificarea elevilor n categoriile de "r?i" sau "buni".

Modelarea unei atitudini politicoase ?i dezvoltarea empatiei copilului (capacitatea de a lua n calcul drepturile ?i sentimentele celorlal?i) sunt dou? deprinderi cruciale pentru viitorul elev, dar ?i pentru adultul n care se va transforma acesta.

n afar? de aprecierile pe care le va primi de la profesori ?i colegii s?i, copilul va dezvolta o stim? de sine puternic?, un psihic echilibrat ?i un caracter demn.

n prim? instan??, bunul sim? de acas? se va concretiza la ?coal? prin cteva reguli de baz?, n raport cu profesorii ?i colectivul clasei. Copilul t?u trebuie s? ?tie:

s? salute colegii atunci cnd intr? n sala de clas?;

s? salute profesorul (ridicndu-se n picioare) cnd acesta se a?az? la catedr?;

s? nu vorbeasc? niciodat? nentrebat, mai ales n timpul orei;

s? cear? permisiunea nainte de a manevra un obiect str?in sau de a merge la toalet?;

s? napoieze obiectele mprumutate ?i s? mul?umeasc? pentru amabilitate;

s? vorbeasc? numai dup? ce altcineva ?i ncheie discursul;

s? ?in? u?a deschis? pentru o persoan? care intr? n sal?, mai ales dac? aceasta are minile ocupate;

s? respecte proprietatea altora ?i s? nu ?i nsu?easc? bunuri care nu i apar?in;

s? spun? "te/v? rog frumos" ?i "?i/v? mul?umesc";

s? p?streze lini?tea n timpul orei, s? nu se agite n banc? ?i s? men?in? o postur? decent? (cu spatele drept ?i antebra?ele sprijinite de marginea b?ncii);

s? nu foloseasc? cuvinte jignitoare, s? fie amabil, atent ?i s? urmeze ntocmai indica?iile profesorilor;

s? ?i ngrijeasc? banca, scaunul ?i dul?piorul personal (f?r? s? le murd?reasc? de pix, marker, cerneal?, acuarele);

s? se comporte decent n recrea?ii, f?r? violen?? ?i acte de vandalism;

s? fie politicos cu colegii, dar mai ales cu cadrul didactic.

Exist? o serie de metode de nv??are a bunelor maniere la ?coal?, pe care le po?i folosi n educarea copilului t?u. Nu to?i copiii re?in regulile cnd li se transmit pur ?i simplu, ci au nevoie de o asumare treptat? a lor, prin activit??i practice.

A?adar, pute?i exersa interac?iunea dintre profesor ?i elev acas?, jucndu-v? "de-a ?coala". n acest mod, i ar??i cum trebuie s? salute, cum se cere permisiunea de a r?spunde ?i alte gesturi tipice din timpul orelor.

Cite?te-i pove?ti despre consecin?ele obr?zniciei la ?coal? ?i roag?-l s? disting? ntre comportamente bune ?i rele. Exprim?-te n termeni politico?i, precum "te rog frumos", "cu pl?cere", "mi cer scuze", "mi permi?i" etc. n acest mod, adres?rile de acest gen se vor transforma n automatisme pentru copil.

Explic?-i de ce nu este bine s? jigneasc?, s? se comporte violent ?i s? manifeste dispre? fa?? de colegi. Accentueaz? ideea c? este important s? i trateze pe ceilal?i frumos, astfel nct s? i se ntoarc? favorul. Atrage-i aten?ia asupra exprim?rilor gre?ite ?i corecteaz?-l cu blnde?e. Spune-i ct de mult admiri copiii maniera?i ?i d?-i exemple cunoscute, din familie sau din anturajul apropiat.

Caut? poezii ?i cntecele despre bunele maniere ?i nv??a?i-le mpreun?, sub form? de joc. Copilul va asimila f?r? efort toate regulile, care se vor transforma ulterior n obi?nuin?e. Rezultatele ?colare ?i integrarea fericit? n colectiv sunt dou? consecin?e sigure ale bunelor maniere la ?coal?.

Tu cum ?i-ai nv??at copilul bunele maniere la ?coal?? mp?rt??e?te-?i experien?a n sec?iunea de comentarii, la VORBE?TE CU PROFESORUL!

*************************************************************************************************************

10 REGULI N EDUCA?IA COPILULUI

Dac? p?rin?ii ?i dasc?lii doresc ca satisfac?iile s? fie depline din partea copiilor,

NU TREBUIE UITAT:

  • S?-?i iube?ti copilul!
  • S?-?i protejezi copilul!
  • S? fii un bun exemplu pentru copilul t?u!
  • S? te joci cu copilul t?u!
  • S? lucrezi al?turi de copilul t?u!
  • S? la?i copilul s? dobndeasc? singur experien?e de via??, chiar dac? sufer?!
  • S?-i ar??i copilului posibilit??ile ?i limitele libert??ii umane!
  • S?-l nve?i s? fie ascult?tor!
  • S? a?tep?i de la copil numai aprecierile pe care le poate da, conform gradului de maturitate ?i propriei experien?e!
  • S?-i oferi copilului tr?iri cu valoare de amintire: c?l?torii, excursii, vacan?e, spectacole, serb?ri de familie, manifest?ri sportive!

***************************************************************************************************

A?a cum bazinul se umple cu ap?, focul se aprinde cu foc, ?i sufletul omului se modeleaz? datorit? sufletului unui alt om. (R. Tagore)